St. Anton am Arlberg to renomowany ośrodek narciarski leżący na styku austriackich krajów związkowych Tyrol i Vorarlberg. Nieopodal leżą inne znane stacje: Lech, Zürs, St. Christoph i Stuben. Razem tworzą one jeden region - Arlberg, którego tereny narciarskie uznawane są za najlepsze w Alpach Wschodnich. Miejscowość położona jest w Alpach Lechtalskich na zachodzie Austrii, w kraju związkowym Tyrol i w okręgu Landeck. Liczy ok. 2.500 mieszkańców. Jest również popularnym kurortem letnim wśród turystów pieszych, wędrowców i alpinistów.
Pierwsza udokumentowana wzmianka o miejscowości pochodzi z 1270 roku. Miasteczko rozwinęło się z przystanku na trakcie przez przełęcz Arlberg (1793 m n.p.m.). Od 1824 roku przez przełęcz wiodła utwardzona droga, a w latach 1880-1884 wybudowano linię kolejową (Arlbergbahn) i tunel, przez dłuższy czas jedyne połączenie zimą na zachód. W 1978 roku otwarto tunel drogowy pod przełęczą Arlberg (Arlberg-Straßentunnel), łączący Tyrol z Vorarlbergiem. Liczący 13.976 m tunel jest najdłuższym tunelem drogowym w Austrii, a przejazd nim kosztuje 10 €.
W St. Anton am Arlberg rozegrane zostały Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Alpejskim w 2001 roku. W ramach przygotowań poczyniono liczne inwestycje infrastrukturalne, m.in. wybudowano nowe obiekty sportowe i przeniesiono odcinek linii kolejowej poza centrum miejscowości.
Pierwsza udokumentowana wzmianka o miejscowości pochodzi z 1270 roku. Miasteczko rozwinęło się z przystanku na trakcie przez przełęcz Arlberg (1793 m n.p.m.). Od 1824 roku przez przełęcz wiodła utwardzona droga, a w latach 1880-1884 wybudowano linię kolejową (Arlbergbahn) i tunel, przez dłuższy czas jedyne połączenie zimą na zachód. W 1978 roku otwarto tunel drogowy pod przełęczą Arlberg (Arlberg-Straßentunnel), łączący Tyrol z Vorarlbergiem. Liczący 13.976 m tunel jest najdłuższym tunelem drogowym w Austrii, a przejazd nim kosztuje 10 €.
W St. Anton am Arlberg rozegrane zostały Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Alpejskim w 2001 roku. W ramach przygotowań poczyniono liczne inwestycje infrastrukturalne, m.in. wybudowano nowe obiekty sportowe i przeniesiono odcinek linii kolejowej poza centrum miejscowości.
Valluga jest szczytem w Alpach Lechtalskich, wznoszącym się na wysokość 2811 m n.p.m. Przez szczyt przebiega granica pomiędzy krajami związkowymi Austrii - Tyrolem i Vorarlbergiem. Na szczyt można dostać się kolejką linową (Vallugabahn) z St. Anton am Arlberg. Trasa kolejki ma trzy odcinki. Podróż w obie strony kosztuje 29 €. Kolejka została otwarta w 1955 roku i wówczas była to najwyższa kolejka linowa w Austrii.
Pierwszy odcinek, zmodernizowany w 2006 roku, to tzw. Galzigbahn ze stacji w St. Anton położonej na wysokości 1320 m n.p.m. do stacji na górze Galzig na wysokości 2.086 m n.p.m. Drugi i trzeci odcinek to właściwa Vallugabahn. Dolna stacja drugiego odcinka położona jest na wysokości 2091 m n.p.m, a górna - na wysokości 2.648 m n.p.m. Na tym odcinku wagonik kolejki osiąga największe przewyższenie względem ziemi - ok. 300 m. Ostatni odcinek - do końcowej stacji na wysokości 2.811 m n.p.m. - pokonujemy maleńkim wagonikiem, zabierającym 5 osób.
W czasie całej podróży towarzyszą nam wspaniałe alpejskie widoki.
Pierwszy odcinek, zmodernizowany w 2006 roku, to tzw. Galzigbahn ze stacji w St. Anton położonej na wysokości 1320 m n.p.m. do stacji na górze Galzig na wysokości 2.086 m n.p.m. Drugi i trzeci odcinek to właściwa Vallugabahn. Dolna stacja drugiego odcinka położona jest na wysokości 2091 m n.p.m, a górna - na wysokości 2.648 m n.p.m. Na tym odcinku wagonik kolejki osiąga największe przewyższenie względem ziemi - ok. 300 m. Ostatni odcinek - do końcowej stacji na wysokości 2.811 m n.p.m. - pokonujemy maleńkim wagonikiem, zabierającym 5 osób.
W czasie całej podróży towarzyszą nam wspaniałe alpejskie widoki.
kolejna ciekawa podróż po Alpach...